lørdag den 18. juni 2011

Hyldeblomst is




Nu var der lavet hyldeblomstsaft som alle kunne lide.
Så var det også en idé at lave en hyldeblomst-is, tænkte jeg.
Så derfor kastede jeg mig også ud i det.


Og jeg må nok konstatere at det med at lave is heller ikke var nogen tosset idé.
Jeg serverede isen med jordbær fra eget jordbærbed. Det smager lækkert til.

Jeg lavede 3 x normal portion med det samme - i tilfælde af at familien kunne

lide den. Og det var vist en god idé.
Da den første liter is blev sat på bordet var der kun bøtten tilbage bagefter.
Hele den første liter blev spist på én gang. Af sønnen, manden og jeg (Som kun tog én portion).

Heldigvis står anden omgang hyldeblomstsaft allerede og trækker, for jeg er da bange for

at jeg må igang med at lave noget mere is meget snart.


Vil du også igang med at lave en hyldeblomst-is er der her en opskrift du kan følge:


Du skal bruge:
4 pasteuriserede æggeblommer
1 dl. koncentreret hyldeblomstsaft
1 dl. sukker
½ l. fløde


Så kan du gå igang:
Pisk først fløden meget stiv.
Dernæst pisker du æggeblommerne og sukkeret til det er helt lyst og luftigt i det.
Hæld derefter hyldeblomstsaften i lidt ad gangen mens du rører rundt.
Og tilsidst vender du flødeskummen i "snapsen".

Du er nu klar til at hælde det på nogle fryseegnet forme.
Stil det i fryseren i min. 6 timer.

*Velbekomme*

Ingen kommentarer:

Send en kommentar